Vietnam – Všude po schodech a v Ninh Binh

Ninh Binh 71

Příjezd jsme začali tím, že jsme půjčili skútr. Cena 120k,- na den byla oproti třeba Barceloně úplně někde jinde. Ubytování vedli bratři, kteří byli opravdu ve všem moc ochotní a snažili se nám se vším pomoct. Pomohli nám i s plánováním všeho, na co se v okolí podívat.

Ninh Binh 5Vydali jsme se podívat na první pagodu asi 20km severně od hotelu (Hoa Lu Ancient Capital). Po přejití mostu se uprostřed volného prostranství tyčila menší budova, za kterou byla projití krásná zahrada. Celkově mi řada památek v přírodě připomínala večery u PC v dětství a hry Tomb Raider.

Po projití zahrad jsme vyšli několik desítek schodů k modlitebnímu místu. Byl tam opravdu těžký vzduch a řada lidí už v polovině cesty lapala po dechu. Tekl z nás vedrem pot a stále se s námi chtěl někdo fotit. Holt, takhle to je, když cestujete s blondýnou v Asii. Hodili jsme pár drobných bohům a vydali se na největší chrám v okolí – Bai Dinh Pagoda.Ninh Binh 8

Cestu tam si člověk mohl zkrátit elektrickým vozítkem. Bylo to asi 4 km, takže jsme toho po celém dnu využili. Místní pochoutka je dávat chilli koření na sladké ovoce, třeba na ananas. Úplně jsem se v tom nepotkal, ale tak zkusili jsme. Chrám byl v komplexu zahrad, vyhlídek a na projití bylo potřeba kolem 2 hodin.

Poslední zastávka byl chrám ve skále (Bich Dong Pagoda). Cestou jsme potkali pár mnichů, vyšlapali několik desítek schodů a vzpomínky zaznamenali do fotek. Takhle jsem si nějak Vietnam představoval. Cestou zpět nám nějak nefungovalo světlo, ale alespoň to skútr dojel v kuse. Pochybuji, že tam mají STK, když jsem pár strojů cestou viděl.

Ninh Binh 11Jelikož nám už došly dolary, rozhodli jsme se vybrat peníze. Hledal jsem různě na fórech a nejlépe vycházela Agribank. Poplatek jejich bance byl cca 22kč a z automatu šlo vybrat do 3 mil. dongů. Zřejmě není časté vybírat tolik, protože dva bankomaty jsme úplně vybrali. V zahraničí používáme Equa bank, která nemá špatný kurz na platby a výběry. Za 2730kč jsme dostali 3 mil. dongů.

Další den jsme vyrazili na Mua cavedračí jeskyni. Našel jsem ji přes TripAdvisor a výlet za to rozhodně stál. Jeskyně sama není nic moc, ale pokud si výjdete 500 schodů, nabídne se vám naprosto úžasný výhled do okolí. Vstup byl 100k dongů a pro parkování je potřeba zajet úplně k bráně, kde se dá parkovat za 10k. Cestou projdete krásnou zahradou s nově vznikajícími chýšemi z bambusů.

Za návštěvu stojí i Van Long rezervace, kde se můžete na hodinu projet lodičkou (cca 50k dongů). V odpoledních hodinách tam téměř nikdo nebyl a člověk si užil klidu, přírody. V polovině cesty se nachází jeskyně, kde byla krátká relaxační přestávka.

Ninh Binh 73Naplnil se čas vyrazit dál a tak jsme si rezervovali (za 320k na jednoho) spací autobus do Sa Pa. Vyrážel okolo 17 hodiny a příjezd měl být ráno. Takovým busem jsem jel poprvé a fakt jsem netušil, co čekat. Při vstupu do autobusu je potřeba si sundat boty, které dostanete v tašce s sebou. Řidič nám ukázal dozadu, kde si můžeme „lehnout“. Doporučení je jedno: Nepít a nejíst předem. Zastávky jsou opravdu jen občas a občas je myšleno za několik hodin. U nás první byla něco po 3 hodinách na 20 minut. U dveří dostane člověk náhradní obuv, takže není potřeba hledat někde své boty. Za sebe můžu říct, že jsem zažil pohodlnější dopravní prostředky. Spát se nedalo, stále tam někdo chrchlal, zvonil telefon, z jedné strany se o mě opíral spolucestující atp. Pohodlnější je určitě druhá řada postelí, která je výš a člověk tam má trochu prostor.Ninh Binh 56

V půlnoci jsme dorazili do Lao Chai, kde autobus zastavil a vypnul světla. Nebyl jsem si jistý, co se děje, protože jsme měli jízdenku až do Sa Pa. Došel jsem za řidičem a ten mi ukázal, ať jdu zpátky a spát. Celý autobus zhasl. Chvíli jsme pozorovali dění okolo a pak se rozhodli usnout také. Byl to dlouhý den, tak to nebylo zas tak náročné.
Ninh Binh 13Kolem páté ráno se autobus rozjel směrem do města. Na zastávce nám řidič ukázal směrem na menší autobus. Došel tam s námi jeho kolega, něco si povídal s řidičem a nechali nás nastoupit. Konečně normální sezení a směr Sa Pa. Spací autobus byl zajímavý zážitek, ale opravdu jsem se těšil, až vystoupím a budu venku.