Vietnam – Do přístavu Ha Long a zpět

Ha Long Bay

Ha Long BayBrzké vstávání po 6 hodině a bus do Ha Long Bay. Lucka se moc nevyspala po kávě, kterou jsme si den před dali v centru, ale cestu zvládla. Bus zastavil na záchod uprostřed malého nákupního centra, kde byla přestávka okolo 20 minut. Jelikož tam jezdí jen turisté, ceny byly jen o něco málo nižší, než v ČR a to je na Vietnam poměrně dost. Po několika hodinách jsme se dostali na místo a po vystoupení k nám hned zavítal prodejce zájezdů okolo Ha Long. Jelikož jsme byli v zemi zatím jen chvíli, tak nám výlet celkem napálil, ale zas nám udělali taxi do hotelu a další den k lodi. Cena byla kolem 1,8 miliónu dongů, což je něco kolem 1750,- Kč pro oba. Na lístcích pak byla cena 250k, ale nejsme si jistí, jestli v ní bylo všechno zahrnuto (minimálně doprava na hotel, zpět a zas na hotel ne). Každopádně je mnohem lepší si zajít do přístavu a poptat se. Ceny vygooglené na internetu byly výš, než jsme platili my. Je také dobrý nápad zeptat se přímo v ubytování na daný výlet.

Město je poměrně turistické, většina lidí mluví anglicky alespoň pár slov. Na kopci je vidět velký zábavní komplex, na který se lze dostat lanovkou – Sun World. Když jsem viděl, jak se Vietnam turismem mění, navštívili jsme ho v tu pravou chvíli. Naštěstí jsem ten pocit měl jen ve městech. Komplex je z části i na pláži, kterou několik lodí zvětšuje odsáváním písku ze dna. Celkově se v Ha Long dost staví a to jen díky turismu. Nabrali jsme si na památku písek, ukradli pár mušlí z pláže a po jídle se vydali do postele. Byl to dlouhý den.

Ha Long BayNásledující ráno nás vyzvedl autobus přímo u hotelu a po pár minutách jsme se ocitli s davem lidí v přístavu. Na loď jsme čekali kolem 30 minut a mohli se zatím podívat na menší lodní loutkové divadlo. Pár lidí se s námi vyfotilo a narazili jsme na francouzský pár, se kterým jsme se dali do řeči.

Půl roku před skončili oba s prací a cestují. Při psaní článku odlétali z Japonska do Austrálie. Do Ha Long přijeli na skútru z Hanoje. Ze skútru jsem měl dost obavy, když jsem viděl, jak tam funguje doprava. Adrien mě nakonec přesvědčil, že to s větší mírou obezřetnosti prostě nějak jde.

Plavba lodí byla nádherná. Voda plná skalních útvarů, které člověk nevidí po Evropě snad nikde. První zastávka byla u dvou jeskyní, které jsme si mohli projít. Obě byly poměrně velké a tak člověk nesměl moc ztrácet čas, aby se stihl dostat zpátky na loď.

Ha Long BayDalší pauza byla u bambusových lodí, kde se doplácelo kolem 40k dongů pro projížďku v okolí. Plavba byla cca 40 minut a určitě za to stojí. Paní nám na konci plavby ukazovala peníze. Pochopili jsme, že chce nějaké dýško a dali jsme ji kolem 20k dongů. Hezky cestou zpívala, udělala nám pár fotek a tu práci neměla moc lehkou. Později jsme pochopili, že to je celkem běžná praxe dávat něco navíc nejen v restauraci.

Po necelých 5 hodinách jsme se vrátili zpět do přístavu. S Francouzi jsme si vyměnili kontakt a šli si na pokoj odpočinout. Odpoledne byl plán vyrazit lanovkou na kopec, ze kterého byl pěkný výhled na okolí. Cena lanovky byla okolo 350k na jednoho, nicméně pak byla většina věcí zdarma (bobová dráha, ruské kolo, vstup do zahrad, …). Je sice zvláštní, když pak řeknete, že jste ve Vietnamu jezdili na bobové dráze, ale minimálně tam byl výhled na celé město (Trochu mi to připomínalo jeden díl South Parku, kde Cartman vzpomínal na válku ve Vietnamu).

Ha Long BayVečer do hotelu přijel autobus plný Číňanu, kteří dělali opravdu bordel. Poučen z předchozího cestování jsem měl několik špuntů do uší, ale i tak jsem líp usnul až k ránu.

Když jsme se na tenhle výlet připravovali, koupil jsem v Aliexpressu nabíječku pro všechny typy zásuvek. Nebyl jsem si jistý, jak ve Vietnamu všude vypadají. Nakonec jsme ji ani nepoužili, daly se používat naše koncovky. Na ubytování jsme si opět zařídili autobus do Ninh Binh. Vycházelo podobně jako do Ha Long – 250k dongů na jednoho.

Další den jsme si prošli město a prozkoumali zdejší tržnice. Párkrát jsme si koupili výborný ananas, Pho a zkusili vietnamský kafe. Nebyl jsem si jistý, jak se pije, protože ho donesli s takovým překapávátkem mléka na hrníčku. Velmi nenápadně jsem si vzal mobil, otevřel google a zadal: Jak pít Vietnamské kafe. Prostě kluk z IT, dalo se to čekat.

Ha Long BayKáva je opravdu hodně mléčná a je to za mě spíš kávový nápoj, než kafe. Z něj tam ve výsledku moc cítit není. Lucka to měla za sebou a teď jsem dostal střevní potíže zas já. Zbytek cesty jsem si kafe už raději nedával, pokud to nebylo espresso. Bus do Ninh Binh měl trvat 4 hodiny a tak jsem 30 minut před odjezdem raději trávil na záchodě. Cestu jsem nakonec zvládl, ale ze začátku to byl boj.

Tipy:

Výlet lodí z přístavu – cca 1 den
Ostrov Cat Ba
Pelican Cave
Virgin Cave
Sun World Halong Complex – Pokud nemáte jiný plán, tak proč ne
Pláž – nabízí řadu pěkných výhledů